Ne a Spotify mondja már meg, hogy milyen zenét csináljak!

Helyzet // azonnali.hu

Horváth Barnabás, vagyis Barnsz, ahogy zenei körökben ismerik, már tinédzserként sikerre vitte testvérével a The Hated Tomorrow nevű zenekart, amellyel egy csapásra bele is fejelt a zeneiparba. Tette mindezt a Heaven Street Seven-ből, valamint a Soerii & Poolek-ből ismert Takács Zoltán „Jappán”-nal, aki az első lemezüket segítette, s amely munkakapcsolat később barátsággá, majd közös produkcióvá is vált.
A 28 éves zenész, aki magát elsősorban dobosnak tekinti, az évek során több zenész lemezén dolgozott, több formációt is segített, sőt, létrehozott, amelynek legutóbbi állomása a nemrég első lemezével jelentkezett BAAB, amely a Mocsok 1 Kölykök, illetve az Uzipov zenekar tagjaiból verbuválódott. A zeneipar helyzete, valamint annak globális iparosodása azonban benne is támaszt olykor némi kétésget, de ezzel kapcsolatban úgy érzi:
„Sokszor elgondolkodom azon, hogy van-e értelme annak, amit csinálok, de szerencsére eddig mindig arra jutottam, hogy van”
– mondja ezt már annak kapcsán, hogy mennyire alakult át a zeneipar produceri, valamint zenekari szinten.
Habár sosem volt titok, hogy a zenészek jelentős része nem egyedül készíti saját zenéit, az úgynevezett ghost producerek – vagyis azon zeneszerzők, akik különböző előadók számára készítenek dalokat, amelyek aztán az előadók nevén kerülnek kiadásra – mára gyakorlatilag egy konkrét szakmai ágat tesznek ki a zeneiparon belül.
Horváth azonban bár ezt kétségtelenül visszásnak tartja, nem hiszi, hogy ezek a produkciók hosszútávon képesek lesznek fennmaradni az utókornak.
„Attól, hogy valaki megtanul internetezni és leszedni olyan dolgokat, amiket aztán saját produktumként ad el, és ezzel esetleg befut, azt soha nem fogja tudni megugrani, mert az nem az ő szellemi terméke.”
Ezzel együtt azt is gondolja, hogy igenis lehet hiteles egy előadó, ha mások írják a dalszövegeit, illetve a zenéit, mert végeredményben mégiscsak az előadó áll a színpadon, és amennyiben a helyén van kezelve az, hogy ki és mit tett hozzá az adott produkcióhoz, igenis hiteles lehet hiteles produkciót adni.
De, hogy mit gondol a Spotify modelljéről? Mit mondana azoknak az előadóknak, akikben csak az elszántság van, de nincsenek konkrét ötleteik? Mi a helyzet a saját zenekarával és hogyan állnak a turnék? Kiderül az Azonnali podcastjának legújabb epizódjából.