Orient Expressz #136: Hogy kerültek kínai diafilmek a magyar várótermekbe? - Nagy Mercédesz

Orient Expressz

Hogy kerül egy magyar-esztétika szakos diák Kínába? Milyen a kortárs kínai művészet? Mi történt az Új Kína kiállításon 1951-ben?

Az Orient Expressz legújabb adásában a kortárs kínai képzőművészet, illetve a Kínai Népköztársaság művészeten keresztüli reprezentációja lesz a témánk. Magyarország és a Kínai Népköztársaság a bipoláris világrend és a hidegháború kialakulása során sodródott egy politikai táborba, és vette fel egymással a diplomáciai kapcsolatot 1949-ben. Alig két évvel a hivatalos aktus után, 1951-ben mutatkozottbe Magyarországon az “Új Kína” kiállítás, melynek egyértelmű célja az imázsépítés, a Kínai Népköztársaság bemutatása volt. Hogyan szerveződött ez a kiállítás? Milyen eszközöket használt az ideológiai célok, és a propaganda megjelenítésére? Milyen volt a fogadtatása Magyarországon és hogyan alakult tovább ez a Kína-kép? Van-e bármilyen kapcsolata mindennek a 2000-es évek kortárs kínai képzőművészetével?
Az adás vendége Nagy Mercédesz, aki eredetileg média, magyar és esztétika szakon végzett a az ELTE Bölcsészkarán. A kétezres évek elején került 5 évre Kínába, ahol elsősorban újságíróként dolgozott, többek közt a Népszabadságot tudósította 2006 és 2007-ben Pekingből. Jelenleg a Műértő képzőművészeti magazin szerkesztője és az ELTE BTK Film- média- kultúraelmélet programjának doktorandusza, ahol a kortárs kínai képzőművészetet valamint a Magyarországon a múlt század közepén kialakult Kína-kép kultúrtörténetét vizsgálja.

Az Orient Expressz adásainak elkészültét a Magyar Nemzeti Bank támogatja.

Riporterek: Szilágyi Zsolt és Decsi Dóra

Elhangzott a Civilradio.neten 2021. 10. 19.

Az adásban elhangzott zeneszámok:
The Bamboo Radicals: Széles szájú kiskutyád – https://youtu.be/bSWd69XWsTI
Beijing Bicycle: Critical Downtime – https://youtu.be/uh-sCSGSsNI
Li Huanzhi: Socialism is Good (社会主义好) – https://youtu.be/KB4syeafOsQ
Tan Dun: Overture (Hero) – https://youtu.be/o0Q9HUEAIrM