Kiskereskedelem és a digitalizáció, avagy jönnek robotok és elveszik a pénztáros munkáját

Új Egyenlőség

Az Új Egyenlőség podcast több adásban foglalkozott a digitalizáció, robotizáció problémájával. A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete kutatási programjának eredményeiről, és a kiskereskedelemre gyakorolt hatásokról beszélgettünk Kiss Nikolettával, a szakszervezet ágazati szakértőjével.
 
A digitalizáció, robotizáció nem a jövő, hanem a jelen kérdése. Egyesek problémának, mások lehetőségnek látják. Valószínűleg egyszerre tud a kettő igaz lenni.  A kiskereskedelem – az ipar után – a 4. ipari forradalomhoz kötődő automatizációs hullámnak leginkább kitett ágazat. A 4. ipari forradalom gyökerestül fel fogja forgatni a kiskereskedelmi ágazatot, ami természetesen az ágazat munkaerőpiacára is óriási hatással lesz.
Már most is vannak példák arra, hogy szinte teljesen automatizált lehet  bevásárlás. A kínai 7Fresh bolthálózat teljesen automatizáltan működik. Először is minden vásárlónak le kell töltenie egy applikációt és bescannelni a QR kódot, ami a kosáron van. Ha ez megvan a kocsi követi a vásárlót és bescannel minden terméket, amelyet beletesz a kocsiba. Amikor a vásárló mindent beszerzett, amire szüksége van, egy arcfelismerő redszer segítségével fizeti ki a termékeket.
De már az Új Egyenlőség podcast adásban is hivatkozott Amazon is megkezdte a maga projektjét. 2018-ban indították el az Amazon Go elnevezésű bolthálózatot. Itt szintén egy applikációt kell letölteni és a kapun a saját QR kódoddal tudsz bemenni. Ebben a hálózatban szintén a legmodernebb technikákat használják. Ha leveszünk valamit a polcról az az applikációban egyből megjelenik, és ha visszatesszük, akkor pedig eltűnik a virtuális blokkunkról. Amikor befejeztük a vásárlást, csak kimegyünk a kapun, és a vásárlás összege hozzáadódik az Amazon számlánkhoz.
A jövő már Magyarországon is jelen van, és elindult pár hete egy a Amazon Go-hoz hasonló rendszerű hálózat.
Ennek az átalakulásnak drámai hatásai lesznek. Már középtávon jelentős mértékben csökkenhet a munkaerő iránti kereslet a hazai  kiskereskedelmi ágazatban. A PwC prognózisa szerint az automatizáció már 2025-re több mint 108 ezer állást veszélyeztet a kiskereskedelemben és raktározásban Magyarországon. A megmaradó munkahelyek jelentős részben átalakulnak, és új képességeket, jártasságokat követelnek majd meg a munkavállalóktól. (jövő lehetséges munkakörei: vevőelégedettségi szakértő, vevőszolgálati szakértő, szociális média asszisztens)
A folyamatos önképzés lehet az egyedüli megoldás arra, hogy az egyének el tudjanak helyezkedni a munkaerő-piacon. A magyar kutatás ugyanakkor azt mutatta ki, hogy a dolgozók egyharmada gondolja csak azt, hogy az ő állását érinti a digitalizáció. Ebből kifolyólag kérdéses, hogy mennyire teremthető meg az érdekeltségük a képzésre.
Az adásban a kormányzat felelősségéről, és lehetőségeiről is szó esett, illetve  munkaadók lehetséges stratégiáiról.