Mintamókus: Működő módszertanok VII. A cyberbullying, az online bántalmazás, magánéletben és intézményben

Tilos Rádió Podcastok

249346482-607239423643297-2515720663308396692-n

Ebben az adásban vendégünk Fülöp Hajnalka.
Hajnalka digitális andragógus, a Tudatos Digitális Szülő program kezdeményezője. Felnőttek oktatásának szakembere, emellett több mint 10 éve tart a tudatos és biztonságos internethasználatról foglalkozásokat, tréningeket gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak, javarészt a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet Program keretében. Újságíróként is a technológia és az információs társadalom, valamint az oktatás ügyei vannak cikkei fókuszában. A Modern Iskola című szaklap főszerkesztője volt 2014-2019-ig, valamint jelenleg is gyárt tartalmakat a SIP program keretében. Több nemzetközi és hazai konferencián volt már előadó a cyberbullying témájában, és számos tananyag fejlesztésében részt vett e téren. 5 gyermek, négy fiatal felnőtt és egy tinédzser édesanyjaként is sok tapasztalata van.
Vendége lesz egy 15 éves nyolcadikos fiatalember, aki 2 évvel ezelőtt cyberbullying áldozata volt és az azzal való sikeres megküzdéséről fog beszélni.

Arról beszélgetünk ma:

  • Mit jelent, hogy cyberbullying (kiket fenyeget?),
  • Ha észereveszünk ilyet, mi a teendő ("mezei" szülőként, mi az, amire figyelnem kell, mikor kell azt gondoljam, hogy baj van?),
  • Feltéve, hogy az online bántalmazás hasonló jelenség, mint a családon belüli erőszak – azaz láthatatlan, és állítólag magánügy… – (mi az a pont, amikor tennem kell valamit?),
  • 1-2-3 avag 12 óra is oké, amit játékkal tölt a gyerekem? (ha aggaszt ez, mit tegyek, kell-e, és mikor érdemes szakemberhez fordulnom?)
  • Amennyiben a gyerekem, vagy én ráfüggtünk az online-ra, ki mentse meg a másikat? (Melyik rosszabb függés, az enyém, vagy az övé, ki segít?),
  • Valósak-e azok az elképzelések, hogy ez a jövő, tehát ez van? (Hol van a határa az online tér hasznos használatának, és hol kezdődik, amettől önpusztító, kizárólagos, megbetegít?),
  • Minden ember számára létszükséglet, hogy azt érezze, autonóm, és érdemben hat a környezetére. (Mi a sejtés a fiatalok "kütyüzése" és aközött, hogy ott nyerik meg azokat a sikereket, amiket a való világban hiányolnak?)
    Hogy biztosítsuk az egyensúlyt, miközben a technikai vívmányokat felhasználjuk saját, családtagjaink és tanítványaink épülésünkre, de eközben nem feledkezünk meg arról sem, hogy az ezzel kapcsolatos veszélyeket monitorozzuk, és úgy, akkor vagyunk jelen, amikor a gyerek szükséglete szerint kívánatos, és már nem késő?

Műsorvezető: MichelleMókus, Rózsa Ildikó

Pult: Szögi Ádám

saferinternet.hu
https://www.facebook.com/tudatosdigitalisszulo/
Egy online zaklatás videója: https://youtu.be/T2Hi2xiQ5k8