Orient Expressz #169: Milyen a bollywoodi nacionalizmus? Fejes-Jancsó Dorottya

Orient Expressz

Miért nem csókolóznak a bollywoodi filmekben? Milyen egy jó indiai katona? Mi köze a briteknek Bollywoodhoz?

Az indiai filmipar gyártja a világon a legtöbb filmet, így messze maga mögé utasítja Hollywoodot is. Az indiai filmipart azonban nem kezelhetjük egységes tömbként, a nagy indiai nyelveknek megfelelően beszélhetünk különböző regionális filmgyártási központokról. A legszélesebb körben a Mumbai központú hindi nyelvű filmipar termékeit fogyasztják, amelyet világszerte és így Magyarországon is, bollywoodi filmekként ismerünk. A bollywoodi filmek igen izgalmas képet festenek az indiai társadalomról, és a mai adásban ezt a témát fogjuk közelebbről megvizsgálni.

Vendégünk Fejes-Jancsó Dorottya az ELTE BTK Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója, akinek témája, a bollywoodi mozi kortárs trendjeinek vizsgálata, mely már korábbi tanulmányai során is felkeltették érdeklődését. Alap- és mesterképzését is az ELTE Bölcsészettudományi Karán végezte, filmtudományt és indológiát hallgatva, melyek megalapozták jelenlegi kutatásait is.

Az Orient Expressz adásainak elkészültét a Magyar Nemzeti Bank támogatja.
Riporter: Szivák Júlia
Elhangzott a Civilradio.NET-en 2022. június 21-én.
Az adásban elhangzott zeneszámok:
The Bamboo Radicals: Széles szájú kiskutyád – www.youtube.com/watch?v=bSWd69XWsTI
Hariharan: Mere Dushman, mere bhai (Border) – https://youtu.be/U6Mk-pWoPrg
Rekha Bharadwaj, Vishal Dadlani: Ghagra (Yeh Jawaani Hai Deewani) – https://youtu.be/caoGNx1LF2Q
Lata Mangeshkar, Kumar Sanu: Tujhe dekha toh (DDLJ) – https://youtu.be/cNV5hLSa9H8
Sukhwinder Singh, Sapna Awasthi: Chal Chaiyya Chaiyya (Dil Se) – https://youtu.be/WKX5x3KZXfY