99. epizód: A szenvedés alóli felszabadulásról beszélünk, megváltásról nem (dr. Pressing Lajos)

StúDió Veszprém

99. epizód: A szenvedés alóli felszabadulásról beszélünk, megváltásról nem (Vendég: dr. Pressing Lajos)

Veszprémben született újra, így írja önéletrajzi bemutatkozásában.
Sűrű év volt; ekkor koronázták meg II. Erzsébetet, meghalt Sztálin, az angolokat 6-3-ra legyőzi a magyar csapat, valamint megalapítják Magyarországon a Buddhista Missziót a szociaéista béketábor támogatásával, így válik “jó ponttá” a buddhizmus a diplomáciai és gadasági kapcsolatokban.

A vár alatti családi ház legendái, a tapolcai padlás rejtett kincsei, a veszprémi hangulat újrafelfedezése Schaffhausenben. Ezekről is úgy beszélget velünk Lajos, hogy közben tanít minket a buddhista hagyományról.
Mely szerint a születés az nem a kezdet, mert van egy előtörténetünk, ami megelőzi a születést. Így meglévő hajlamoknak vagy vonzódásoknak a következménye, hogy hol születünk meg.
Tehát a veszprémiség nem a véletlen műve.

“A veszprémi Ságvári Endre Fiúkollégiumban elég nagy feltűnést keltettem, amikor elkezdtem ott jógázni…”
Kedélyesen mesél a furcsa helyekről és körülményekről a 12 éves kora óta tartó gyakorlásával kapcsolatban.
Neki megadatott, hogy ebben az életében másodszor is megszülethessen pappá szentelésekor. Ekkortól Lilávadzsra a spirituális neve, a szanszkritban ez a szóösszetétel a gyémántot és a kozmikus játékot jelenti.

Pszichológusként kutatta a népmesék gyógyító erejét. Szerinte a legtöbb pszichés probléma akkor keletkezik, amikor zsákutcába kerül vagy eltéveszti az utat az ember. Többnyire gyarlóságon vagy illúzión bicsaklik meg az életút. Azt mondja, a mese segít rávezetni minket, hogy ezt megfejtsük és visszatérjünk a helyes útra.
“A mesei szimbólumaival való foglalkozás önmagában is gyógyító lehet.”

Világa jobb megértéséhez több kapaszkodót is kínál, beszél a kereszténység hagyományairól, a megváltásról, a mindenkiben meglévő eredendő jóságról, a szenvedés legfőbb okozóiról, a vakságról és mohóságról, de nem térít, hiszen a buddhizmusnak ez nem célja.

Jó és együttérző szakemberhez méltóan végül ellát minket azonnal hasznosítható tanáccsal is az egyre fokozódó és általánosan tapasztalható türelmetlenség hatékony kezelésére.